METODA
M. CH. KNILLÓW
Metoda opracowana przez CH. Knilla może być kluczem do każdego dziecka, bez względu na jego możliwości i stan psychofizyczny. Jej zastosowanie możliwe jest zarówno w trakcie
terapii indywidualnej, jak i przy nawiązywaniu kontaktu
z dzieckiem, rozbudzaniu sprawczości pozytywnej oraz kształtowaniu orientacji w schemacie ciała i rozwijaniu poczucia tożsamości. Dodatkowym plusem tej metody jest uzyskany przez wprowadzenie określonej muzyki, efekt orientacji w czasie oraz przewidywania kolejnych czynności. Jej istota polega na prowadzeniu wyraźnie ustrukturalizowanych sesji.
Programy aktywności noszą tytuły: "Świadomość ciała"; "Kontakt i Komunikacja" . Są to programy aktywności przeznaczone do indywidualnej pracy z dzieckiem, wzbogacone kasetami ze specjalnie skomponowaną muzyką, która towarzyszy wszystkim czynnością.
Podstawowym założeniem programu Ch. Knilla, jest oparcie działań stymulujących rozwój dziecka na zmyśle dotyku. Doświadczenie kontaktu fizycznego jest podstawą rozwoju związków z innymi ludźmi i komunikacji między nimi. Program zawiera wskazówki służące jak najlepszemu zaplanowaniu i przygotowaniu sesji kontaktu ( poprzez określenie potrzeb partnera, podział odpowiedzialności za sesje kontaktu, dostosowanie tych spotkań do codziennych rytuałów planu dnia, przygotowanie niezbędnego wyposażenia do prowadzenia zajęć).
Metoda Knilla to próba wykorzystania osiągnięć psychologii rozwojowej do pracy z tymi wszystkimi, którzy niezależnie od wieku i przyczyny zaburzeń nie nawiązują kontaktu z naj-bliższym otoczeniem. Tkwią w milczącym świecie stereotypów, są dalecy, ale nadal wrażliwi na nasze komunikaty, podatni na zranienie i odrzucenie. Bronią swoich granic, ale czekają na pomoc.
Dzieci niepełnosprawne, z zaburzeniami wszelkiego rodzaju powinny możliwie często uczestniczyć w zajęciach usprawniających, które rozwiną u nich świadomość własnego ciała, przestrzeni, jaka je otacza oraz, że w tej przestrzeni przebywają inni ludzie, z którymi mogą nawiązać kontakt. Służy temu metoda
Christophera Knilla „Świadomość Ciała”, „Kontakt i Komunikacja”.
Z różnych powodów niektórzy ludzie mają trudności w doświadczaniu, nabywaniu i organizowaniu podstawowych informacji o sobie. Ich interakcja ze środowiskiem staje się
ograniczona i w rezultacie mogą oni wykształcić zaburzony obraz swojego ciała. Może im zabraknąć kontroli nad ruchami i mogą napotykać na poważne problemy w komunikacji. To wszystko
bywa przyczyną ogólnego braku bezpieczeństwa i zaburzeń emocjonalnych, które z kolei hamują możliwości normalnego rozwoju. Aby temu zapobiec należy dostarczać dziecku jak najwięcej informacji na temat swojego ciała i jego powiązania z
otoczeniem. Pomogą w tym programy Christophera Knilla, których
celem jest pomoc w uzyskaniu wiedzy dotyczącej:
-ciała jako całości,
-poszczególnych części ciała i ich powiązań z innymi częściami,
-faktu, że różne części ciała mogą być używane w różny sposób.
Ponadto proponowane przez Christophera Knilla programy stanowią
ramy, dzięki którym rozwija się kontakt społeczny, ruch
i zabawa są sposobem na wywołanie i ustrukturalizowanie uwagi
dziecka.
PROGRAMY KNILLÓW MOGĄ BYĆ STOSOWANE JAKO METODA:
·
Przywracająca doznania zmysłowe trenowane w życiu płodowym, służące poznaniu
własnego ciała i umożliwiające kontakt z otoczeniem
.
·
Pobudzająca dzieci głębiej upośledzone umysłowo
do aktywności i współdziałania.
·
Aktywizująca dzieci z
mózgowym porażeniem dziecięcym.
·
Diagnostyczna i usprawniająca w terapii dzieci nieharmonijnie rozwijających się, z trudnościami w nauce.
·
Porządkująca zachowanie dzieci niedostosowanych społecznie.
Żródło: http://www.zs.dynow.pl/publikacje/weronikap/metoda1.pdf