DLA KOGO?
Zespół rewalidacyjno - wychowawczy istnieje w naszej szkole od 2012 roku. Został utworzony w odpowiedzi na potrzeby edukacyjne uczniów z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.
CEL ZAJĘĆ
Celem zajęć rewalidacyjno – wychowawczych jest wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, rozwijanie zainteresowania otoczeniem oraz rozwijanie samodzielności w funkcjonowaniu w codziennym życiu, stosownie do ich możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Praca z każdym uczniem oparta jest na specjalnie dla niego konstruowanym programie. Obejmuje on wspieranie rozwoju umiejętności motorycznych, poznawczych, emocjonalno – społecznych, porozumiewania się oraz samoobsługowych.
Umiejętności te ćwiczymy podczas codziennych zajęć usystematyzowanych w odpowiednio po sobie następujących czynnościach. Tak przeprowadzane ćwiczenia dają naszym uczniom poczucie bezpieczeństwa. Zajęcia są całkowicie dostosowane do indywidualnych możliwości uczniów.
ZAJĘCIA OBEJMUJĄ
· naukę nawiązywania kontaktu w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestnika zajęć;
· kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom uczestnika zajęć;
· usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej;
· wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia;
· rozwijanie zainteresowania otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu;
· kształtowanie umiejętności współżycia w grupie;
· naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań uczestnika zajęć oraz przejawianej przez niego aktywności.
METODY PRACY
Podczas zajęć stosowane są różnorodne metody i terapie:
- elementy terapii behawioralnej
- PECS - metoda wspomagająca komunikację pozawerbalną
- Poranny krąg
- Muzykoterapia
- Metoda poczucia świadomości ciała "Program Aktywności" M.,Ch.Knillów
- Metoda Ruchu Rozwijającego W.Sherborne
- Terapia polisensoryczna w sali doświadczania świata
- Dogoterapia
Uczniowie w zależności od potrzeb objęci są zajęciami rewalidacyjnymi, m.in:
- gimnastyka korekcyjna
- logopedia
- integracja sensoryczna
-dogoterapia i inne
Zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze organizowane są na wniosek rodziców oraz w oparciu o orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno- wychowawczych wydane przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną.
PRZECZYTAJ WIĘCEJ
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim.