Statut
Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy
wchodzącej w skład
Zespołu Szkół Specjalnych
w Raciborzu
Racibórz, 1 grudnia 2017r.
I POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
1. Nazwa Szkoły: Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy
2. Typ szkoły: trzyletnia szkoła specjalna przysposabiająca do pracy
3. Siedziba Szkoły mieści się w Raciborzu przy ul. Królewskiej 19.
4. Organem prowadzącym jest Powiat Raciborski z siedzibą w Raciborzu przy Placu Okrzei 4.
5. Organem nadzoru pedagogicznego jest Śląski Kurator Oświaty.
§ 2
1. Nazwa używana jest w pełnym brzmieniu: Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy, używany jest skrót w brzmieniu: SPdP.
2. Na stemplu używana jest nazwa: Zespół Szkół Specjalnych, Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy, ul. Królewska 19, 47-400 Racibórz.
3. Na pieczęci używana jest nazwa: „Szkoła Przysposabiająca do Pracy w Raciborzu”.
4. Na tablicach urzędowych, na świadectwie oraz na pieczęciach, którymi opatruje się świadectwa i legitymacje szkolne pomija się określenie „specjalna”.
5. Do stemplowania świadectw stosuje się stempel „Dyrektor Szkoły”.
§ 3
6. Ilekroć w statucie jest mowa o :
1) Dyrektorze - należy przez to rozumieć Dyrektora Zespołu Szkół Specjalnych w Raciborzu,
2) SPdP – należy przez to rozumieć Szkołę Specjalną Przysposabiającą do Pracy w Raciborzu,
3) Rodzicach – należy przez to rozumieć również prawnych opiekunów oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem,
4) UPO- należy przez to rozumieć Ustawę z dnia 14 grudnia 2016 roku – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.).
§ 4
1. Szkoła jest przeznaczona wyłącznie dla uczniów z niepełnoprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
2. Kształcenie w szkole trwa trzy lata.
3. Kształcenie młodzieży niepełnosprawnej jest prowadzone nie dłużej niż do ukończenia przez ucznia 24 roku życia.
II Cele i zadania szkoły
Cele SPdP
§5
1. SPdP realizuje cele zawarte w Statucie ZSS.
2. Oprócz wyżej wymienionych celów działania SPdP ukierunkowane są na:
1) kształtowanie prawidłowej postawy uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi wobec pracy w aspekcie motywacji i kompetencji,
2) przygotowanie do wykonywania indywidualnie i zespołowo różnorodnych prac mających na celu zaspokojenie potrzeb własnych i otoczenia,
3) przygotowanie uczniów do podjęcia roli pracownika i do wykonywania prostych czynności w warunkach pracy,
4) kształtowanie umiejętności związanych z poszukiwaniem pracy, w tym korzystania z różnych źródeł informacji,
5) utrwalanie umiejętności i wiadomości zdobytych przez uczniów na wcześniejszych etapach edukacyjnych,
6) przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w różnych formach życia społecznego na równi z innymi członkami danej zbiorowości, pełnienie różnych ról społecznych oraz przygotowanie do załatwiania różnych spraw osobistych w różnych instytucjach i urzędach,
7) osiągnięcie maksymalnej zaradności i niezależności życiowej na miarę indywidualnych możliwości uczniów,
8) kształtowanie poczucia odpowiedzialności za samodzielnie dokonywane wybory i podejmowane decyzje,
9) kształtowanie umiejętności samodzielnego organizowania wypoczynku i czasu wolnego,
10) rozwijanie kreatywności uczniów oraz uzdolnień i zainteresowań,
11) doskonalenie sprawności i wydolności fizycznej oraz działania prozdrowotne.
Zadania SPdP
§ 6
1. Zadania SPdP jako szkoły publicznej:
1) tworzenie warunków zapewniających uczniowi komfort psychiczny i poczucie bezpieczeństwa emocjonalnego oraz warunków i sytuacji sprzyjających i doskonalących jego umiejętności samoobsługowe oraz zaradność życiową,
2)tworzenie warunków umożliwiających uczniom dokonywania właściwego wyboru kierunków przyszłej pracy lub form aktywności zawodowej poprzez:
a) przeprowadzenie wstępnej oceny indywidualnych zdolności i preferencji oraz posiadanych już nawyków i umiejętności praktycznych, które powinny być uwzględnione w konstruowaniu Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego,
b) przygotowanie bazy umożliwiającej uczniom: zapoznanie się z różnymi czynnościami pracy i formami aktywności zawodowej, a także dokonanie samooceny własnych umiejętności i możliwości (po praktycznym poznaniu wybranych czynności pracy).
3)organizowanie na terenie ZSS pracowni, umożliwiających realizację przysposobienia do pracy,
4) zapewnienie uczniom udziału w różnorodnych zajęciach rewalidacyjnych wspierających ich rozwój, zgodnie ze wskazaniami zawartymi w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz wielospecjalistycznej ocenie rozwoju,
5) podtrzymywanie i rozwijanie umiejętności komunikowania się uczniów (w tym, jeśli to konieczne, wspomagających sposobów porozumiewania się), a także umiejętności czytania i pisania (w miarę możliwości ucznia) oraz umiejętności matematycznych, przydatnych w dorosłym życiu,
6) kształtowanie pozytywnego wizerunku ucznia w środowisku społecznym, jako potencjalnego pracownika, klienta i użytkownika,
7) umożliwianie uczniom udziału w aktualnych wydarzeniach społecznych i kulturalnych oraz zapewnienie możliwości korzystania z różnorodnych form spędzania czasu wolnego (turystyka, krajoznawstwo, rekreacja, imprezy sportowe, kulturalne i inne), rozwijanie zainteresowań i kreatywności ucznia,
8) stwarzanie warunków do poznawania przyrody, wychowanie do życia w harmonii z przyrodą, kształtowanie postawy proekologicznej,
9) tworzenie warunków do rozwijania kondycji fizycznej i troski o własne zdrowie, jako warunku niezbędnego do wykonywania pracy,
10) przybliżanie tradycji i obyczajów lokalnych, narodowych, rozbudzanie poczucia przynależności do społeczności lokalnej, regionu, kraju,
11) zapoznawanie uczniów z prawami człowieka i faktem, że niepełnosprawność intelektualna nie może być przyczyną żadnej dyskryminacji. Uczenie rozumienia swoich praw i umiejętności ich egzekwowania,
12) zapoznanie uczniów z organizacją życia społecznego i podstawowymi zasadami funkcjonowania państwa,
13) nawiązywanie kontaktu z lokalnymi ośrodkami wsparcia oraz instytucjami promującymi aktywizację zawodową osób niepełnosprawnych,
14) nawiązywanie kontaktu z instytucjami i organizacjami pozarządowymi, działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych intelektualnie.
§ 7
1. Szczegółowe cele i zadania kształcenia ogólnego określa:
1) podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym,
2) program przysposobienia do pracy opracowany dla danego oddziału, który opisuje wszystkie działania szkoły przygotowujące ucznia, zgodnie z jego możliwościami, do podejmowania pracy, w szczególności w następujących dziedzinach:
a) wytwarzanie przedmiotów dekoracyjnych i pamiątkarskich,
b) gospodarstwo domowe,
d) prace ogrodnicze,
e) elementy bukieciarstwa,
f) elementy tkactwa, elementy szycia ręcznego, maszynowego,
g) sporządzanie i wydawanie posiłków,
h) ceramika.
3)Program Wychowawczo-Profilaktyczny SPdP.
2. SPdP realizuje swoje cele i zadania:
1) w czasie zajęć edukacyjnych ujętych w planie i programie nauczania;
2) na zajęciach pozalekcyjnych organizowanych w miarę potrzeb, możliwości lokalowych, kadrowych i finansowych szkoły w oparciu o programy przygotowane przez nauczycieli prowadzących te zajęcia, zatwierdzonych przez Dyrektora,
3) na uroczystościach szkolnych organizowanych według przyjętego harmonogramu w planie pracy szkoły w danym roku szkolnym,
4) na uroczystościach klasowych według planu pracy wychowawcy klasy,
5)na zajęciach i uroczystościach organizowanych przez placówki oświatowo-wychowawcze i kulturalne oraz organizacje społeczne i władze miasta i województwa,
6) na wycieczkach szkolnych,
7) na konkursach, zawodach i turniejach szkolnych i międzyszkolnych,
8) w pracach organizacji uczniowskich działających w szkole.
III Organy szkoły
§ 8
Kompetencje organów Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy zawarte są w zapisach Statutu Zespołu Szkół Specjalnych.
IV Organizacja pracy szkoły
§9
1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez Dyrektora, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, zatwierdzony przez organ prowadzący.
2. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły Dyrektor, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć, określający organizację zajęć edukacyjnych.
§10
1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział klasowy. Liczba uczniów w oddziale SPdP wynosi:
1)w oddziale dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym nie więcej niż 8,
2) w oddziale dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi- nie więcej niż 4.
2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w innym wymiarze, nie dłuższym jednak niż 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
3. SPdP realizuje przysposobienie do pracy w pracowniach .
4. Zajęcia edukacyjne w ramach przysposobienia do pracy są prowadzone na terenie ZSS oraz mogą być prowadzone na terenie innych jednostek organizacyjnych na podstawie umowy zawartej między szkołą a daną jednostką.
5. Zajęcia edukacyjne w ramach przysposobienia do pracy mogą być organizowane w zespołach międzyoddziałowych.
§11
1. SPdP zapewnia kontynuację procesu edukacyjno - terapeutycznego po ukończeniu szkoły podstawowej oraz klas dotychczasowego gimnazjum.
2. Proces edukacji w SPdP przebiega całościowo i realizowany jest na zasadzie łączenia funkcji dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i profilaktycznej. W procesie uwzględniane są metody i formy pracy dostosowane do indywidualnych możliwości uczniów oraz zasady nauczania wykorzystujące współczesną wiedzę z dziedziny nauk społeczno - pedagogicznych.
§12
1.Kształcenie uczniów w szkole jest dostosowane do ich potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych i obejmuje:
1) kształcenie ogólne umożliwiające utrwalanie i poszerzanie zakresu posiadanej wiedzy i nabywania nowych umiejętności,
2) przysposobienie do pracy rozumiane jako: kształtowanie właściwych postaw wobec pracy, przyswajanie podstawowej wiedzy o pracy i poznawanie typowych sytuacji związanych z pracą, uczenie wykonywania różnych prac (porządkowych i pomocniczych) oraz przygotowanie do podjęcia aktywności zawodowej lub „parazawodowej" w warunkach pracy chronionej, warsztatach terapii zajęciowej lub we własnym gospodarstwie domowym.
V Współdziałanie rodziców i nauczycieli oraz współpraca
z innymi instytucjami
§ 13
Współdziałanie rodziców i nauczycieli oraz współpracę z innymi instytucjami regulują zapisy zawarte w Statucie ZSS.
VI Pracownicy pedagogiczni i niepedagogiczni
§ 14
Zadania pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych regulują zapisy zawarte w Statucie ZSS.
VII Prawa i obowiązki uczniów
§ 15
Prawa i obowiązki uczniów regulują zapisy zawarte w Statucie ZSS.
VIII Nagrody i kary oraz zasady ich stosowania
§ 16
Nagrody i kary oraz zasady ich stosowania regulują zapisy zawarte w Statucie ZSS.
IX Tryb składania skarg i wniosków w przypadku łamania praw ucznia przez ucznia lub pracownika
§ 17
Tryb składania skarg i wniosków w przypadku łamania praw ucznia przez ucznia lub pracownika regulują zapisy zawarte w Statucie ZSS.
X Szczegółowe warunki i sposób oceniania
Ocenianie
§ 18
1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do
wymagań określonych w postawie programowej kształcenia ogólnego lub wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania, z uwzględnieniem ustaleń zawartych w IPET, opracowanym dla niego na podstawie odrębnych przepisów i ustaleniu opisowych śródrocznych lub rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i opisowej śródrocznej lub rocznej oceny zachowania.
2. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli, wychowawcę oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych. 3. Nauczyciel jest zobowiązany dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia na podstawie orzeczene o potrzebie kształcenia specjalnego, wydanego przez poradnię psychologiczno - pedagogiczną.
4. Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć
5. Nauczyciele systematycznie dokonują zapisu bieżących ocen osiągnięć uczniów w dzienniku lekcyjnym, posługując się skalą opisowo – punktową, uwzględniającą następujące kryteria:
6 punktów:
- uczeń posiada wiedzę, umiejętność i korzysta z niej samodzielnie, adekwatnie do sytuacji, - uczeń czynność wykonuje samodzielnie.
5 punktów:
- uczeń posiadł wiedzę, umiejętność, ale wymaga ona doskonalenia i motywowania ucznia, aż do uzyskania samodzielności, - uczeń czynność wykonuje samodzielnie.
4 - 3 punkty
- uczeń posiada wiedzę, umiejętność i korzysta z niej przy wsparciu bądź podpowiedzi nauczyciela,
- uczeń czynność wykonuje przy wsparciu i ze sporadyczną, bądź stałą podpowiedzią nauczyciela,
- uczeń posiadł wiedzę, umiejętność w stopniu minimalnym; wymaga ona doskonalenia, aż do korzystania z niej przy wsparciu i podpowiedzi nauczyciela.
2 punkty
- uczeń czasami podejmuje próbę wykonania zadania ze stałą podpowiedzią.
1 punkt
- uczeń nie posiadł wiedzy, umiejętności - uczeń nie podejmuje próby wykonania zadania.
6. Klasyfikowanie uczniów przeprowadza się dwa razy w roku szkolnym.
7. Klasyfikowanie śródroczne przeprowadza się jeden raz w ciągu roku szkolnego na koniec pierwszego półrocza.
8. Klasyfikowanie roczne ucznia przeprowadza się na koniec roku szkolnego.
9. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania uwzględniające indywidualne cechy rozwoju emocjonalnego i społecznego, są ocenami opisowymi.
10. Ucznia promuje się do klasy programowo wyższej, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami.
11. O ukończeniu szkoły przez ucznia postanawia na zakończenie klasy programowo najwyższej Rada Pedagogiczna uwzględniając ustalenia zawarte w IPET.
Przepisy końcowe
§19
Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację dotyczącą przebiegu nauczania i wychowania zgodnie z odrębnymi przepisami.
§20
Sprawy nieregulowane niniejszym Statutem rozstrzygają zapisy zawarte w Statucie Zespołu Szkół Specjalnych.
§21
1. Zmiany postanowień statutu następują w drodze pisemnej uchwały Rady Pedagogicznej ZSS.
2. Traci moc statut SPdP z dnia 1 września 2005 roku.
3. Statut został przyjęty uchwałą RP nr 386/2017z dnia 23 listopada 2017roku.
4. Statut wchodzi w życie z dniem 1 grudnia 2017 r.