SZKOLNY PROGRAM WYCHOWAWCZY
w Raciborzu
ROK SZKOLNY 2015/2016
Spis treści
1. Szkolny program wychowawczy – wstęp.
2. Wizja i misja szkoły.
3. Cele
4. Diagnoza szkoły.
5. Zadania nauczycieli i wychowawców klas.
6. Współpraca szkoły z rodzicami.
7. Zadania wychowawcze szkoły i sposoby ich realizacji.
8. Efekty działań wychowawczych.
9. Ewaluacja Szkolnego Programu Wychowawczego.
1. Wstęp.
Program wychowawczy opracowany został zgodnie z:
· Konstytucją Rzeczypospolitej.
· Ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ) z późniejszymi zmianami.
· Statutem Szkoły, Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania,Szkolnym Zestawem Programów Nauczania
· Konwencją o Prawach Dziecka
· Powszechną Deklaracją Praw Człowieka
· Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 21 maja 2001 w sprawie podstawy programowej Dz.U. Nr 61 poz 625
· Prawem ustawodawczym Rzeczypospolitej
· Ogólnie przyjętym systemem wartości
Szkoła jest podstawową jednostką uprawnioną do realizacji zadań dotyczących kształcenia, wychowywania i opieki. Wychowanie dziecka to proces bardzo długi. Chcąc osiągnąć zamierzone cele, świadomie, celowo, organizujemy proces polegający na kształtowaniu osobowości poprzez zadania, kierując się określonymi zasadami i regułami. Chcemy mądrze towarzyszyć uczniowi na drodze jego rozwoju i stwarzać mu wartościowe środowisko wychowawcze. Nauczyciel kieruje się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, kształtuje postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem godności uczniów.
Przyjmując założenie, że proces wychowawczy nie odbywa się tylko w szkole, lecz ma miejsce wszędzie i ma na niego wpływ każdy, kto zetknie się z dzieckiem, stworzyliśmy program wychowawczy, który akceptowany jest przez nauczycieli, rodziców i uczniów. Program jest realizowany we współpracy ze wszystkimi organami szkoły.
Wychowanie jest procesem, w którym wychowanek ma dojść do pełni osobowego rozwoju poprzez, ukształtowanie prawego charakteru, budowanie poczucia odpowiedzialności za własny rozwój i dobro wspólne, uznanie i przestrzeganie norm społecznych, budowanie postawy życzliwości i miłości do ludzi, uświadamianie i stawianie sobie celów życiowych.
Wychowanie jest wiec stałym procesem doskonalenia się wychowanka, który poprzez swoje wybory i działania rozwija się i usprawnia swoje ludzkie zdolności do bycia w pełni człowiekiem.
Rola wychowawców ogranicza się do towarzyszenia wychowankowi i stwarzania takich warunków, które ten rozwój umożliwiają. Zatem tworzenie porządku i ładu w otoczeniu wychowanka: fizycznego, emocjonalnego, moralnego, społecznego i duchowego jest głównym zadaniem wychowawców.
Według podstawy programowej, nauczyciel w pracy wychowawczej, wspierając wychowawczą rolę rodziców, powinien zmierzać do tego, aby uczniowie:
· Poszukiwali i dążyli do osiągnięcia celów życiowych
· Potrafili odnaleźć własne miejsce w świecie
· Uczyli się szacunku dla dobra wspólnego, jako podstawy życia społecznego
· Przygotowali się do życia w rodzinie, społeczności lokalnej i w państwie
· Przygotowali się do rozpoznawania wartości moralnych
· Kształtowali umiejętności komunikacyjne
· Kształtowali postawę dbania o zdrowie
· Podejmowali odpowiedzialne decyzje
· Uczyli się szacunku do przyrody
2. Misja i wizja szkoły.
Misją naszej szkoły jest:
„Nasza szkoła uczestniczy w życiu społeczno – kulturalnym w środowisku lokalnym”
Wizją naszej szkoły jest:
„W naszej szkole każde dziecko odnosi sukces.”
Poczucia własnej wartości dziecko dozna, osiągając sukces na miarę swoich możliwości. Dzięki świadomości i możliwie maksymalnej samodzielności, samoobsłudze,
w porozumiewaniu się i podejmowaniu decyzji. O sukcesie będzie stanowić również kulturalne zachowanie się w różnych sytuacjach znanych i mniej znanych oraz posiadanie umiejętności i wiedzy stosownej do dziecka wieku i rozwoju. Wszystko to możliwe będzie do osiągnięcia dzięki udziałowi uczniów w zajęciach, lekcjach, imprezach i wycieczkach,
w który udział wezmą koledzy, nauczyciele, rodzice i goście.
3. Cele.
Program opisuje w sposób kompleksowy wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i jest realizowany przez wszystkich nauczycieli w ramach zajęć edukacyjnych i pozalekcyjnych.
Celem głównym programu jest zapewnienie i ukierunkowanie wszechstronnego rozwoju osobowości młodego człowieka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w oparciu o wartości moralne, estetyczne, jako przygotowanie do życia
w otaczającym go świecie i do pełnienia ról w dorosłym życiu.
Ogólne cele programu wychowawczego:
· Wspieranie indywidualnej drogi rozwojowej
· Przygotowanie do aktywnego i odpowiedzialnego uczestnictwa w społeczeństwie
· Kształtowanie pozytywnych postaw społecznych
· Kształtowanie więzi z krajem ojczystym oraz poszanowanie dla dziedzictwa narodowego
· Rozwijanie poczucia jedności człowieka z otaczającym go światem
Cele realizowane są w oparciu o wartości:
· praca, rzetelność i uczciwość
· miłość, dobro i prawda
· systematyczność, punktualność
· koleżeństwo, przyjaźń, życzliwość względem nauczycieli i kolegów
· kultura bycia na co dzień
· szacunek wobec siebie i innych,
· tolerancja, odwaga,
· poszanowanie poglądów
i godności drugiego człowieka
Wychowanie powinno polegać na ukształtowaniu w młodym człowieku poczucia takich wartości jak: poszanowanie człowieka, uświadomienie jego wyjątkowej roli na ziemi, szacunek dla środowiska naturalnego, w którym żyje, poszanowanie tradycji i kultury narodowej, miłości ojczyzny, ale również tolerancji i otwartości na kulturę innych krajów, przestrzegania prawa, szacunku do pracy i nauki. Szacunek do drugiego człowieka uczy nas wrażliwości na ludzką krzywdę, chęci niesienia pomocy bliźnim, wrażliwości względem drugiego człowieka, humanizmu.
Znaczny wpływ na osiągnięcie celów programu ma stworzenie odpowiedniego klimatu
w szkole. Klimatu, w którym będą się urzeczywistniać postawy wobec ucznia ukierunkowane na samoakceptację, poczucie własnej wartości, ponoszenie odpowiedzialności za własny rozwój i czyny, w tym przede wszystkim szacunek dla osoby, jej odrębności, tolerancja dla odmienności, koncentracja na mocnych stronach.
Najważniejszą rolę w wychowaniu spełniają rodzice i opiekunowie dziecka. Szkoła jest instytucją wspierającą, dlatego kierunek działalności wychowawczej nauczyciela nie może być sprzeczny z wolą rodziców. Ważne jest aby nauczyciele wychowywali dzieci i młodzieży w klimacie miłości do rodziny, małej i wielkiej ojczyzny i szacunku do drugiego człowieka.
Zasady realizacji Programu Wychowawczego
· wszyscy członkowie społeczności szkolnej i rodzice znają założenia programu i są jego współtwórcami
· wszyscy pracownicy szkoły zgodnie realizują program podejmując współodpowiedzialność za efekty jego realizacji
· wszyscy pracownicy szkoły oraz opiekunowie organizacji szkolnych konsekwentnie wspomagają się wzajemnie w realizacji programów, przyjmując za nadrzędny cel rozwój ucznia we wszystkich sferach jego osobowości.
4. Diagnoza szkoły.
Charakterystyka środowiska wychowawczego.
· Zespół Szkół Specjalnych, w skład którego wchodzą: Szkoła Podstawowa Specjalna
nr 10, Gimnazjum Specjalne, Szkoła Przysposabiająca do Pracy, Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna nr 7.
· Szkoła gromadzi uczniów z całego powiatu raciborskiego i z poza.
· Do szkoły uczęszczają dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim. W szkole organizowane jest również nauczanie indywidualne.
· Rodzice uczniów należą do różnych środowisk społecznych.
Zebranie i opracowanie materiału.
Zebrany materiał, który został wykorzystany przy tworzeniu programu wychowawczego został opracowany w oparciu o analizę dzienników, analizę dokumentacji pedagoga
i psychologa, rozmowy z członkami RP, ankiety, analiza frekwencji, obserwację środowiska szkolnego, uwagi i spostrzeżenia nauczycieli, rodziców i uczniów.
Diagnoza wychowawcza zachowania i postaw uczniów.
· Obserwuje się wzrost średniej frekwencji w szkole: szkoła podstawowa 88,5%, gimnazjum 87,3%, szkoła przysposabiająca do pracy 85,9% i spadek frekwencji w szkole zawodowej 68%.
· Znaczne zmniejszenie ilości uczniów wagarujących.
· Zmniejszenie ilości uczniów palących papierosy,
· Zmniejszenie ilości uczniów z nadzorem kuratora sądowego,
· Trudne pod względem wychowawczym przypadki uczniów:
Często występują:
- wulgaryzmy
Sporadycznie występują:
- bijatyki
- zastraszanie
- ucieczki poza teren szkoły (częściej w czasie przerw i po lekcjach - oczekując na autobus, rzadziej w czasie lekcji)
- palenie papierosów
- naganne zachowanie w czasie lekcji i przerw
- spożywanie napojów energetyzujących
- kradzieże
Rzadko występują:
- niszczenie mienia
- spożywanie alkoholu poza szkołą,
- używanie marihuany, dopalaczy poza szkołą,
Ponadto problemy wychowawcze może powodować:
- Niski poziom kultury osobistej uczniów
- Niska frekwencja rodziców na zebraniach szkolnych
- Uczniowie wzrastający w rodzinach dysfunkcyjnych (około 15 % uczniów)
- Uczniowie z nadzorem kuratora sądowego ( około 10 % uczniów)
Działania pro wychowawcze szkoły:
· różnorodna tematyka lekcji wychowawczych
· bogata oferta zajęć pozalekcyjnych
· preorientacja zawodowa,
· zajęcia z psychologiem, pedagogiem dla grupy uczniów potrzebujących szczególnej pomocy w procesie wychowawczym m.in. socjoterapia,
· zajęcia rewalidacyjne,
W naszej szkole jest organizowanych wiele imprez sportowych, kulturalnych, akademii, apeli i akcji:
· uczniowie obchodzą wszystkie święta i ważne dni,
· jest organizowana Śląska Biesiada Szkół Specjalnych,
· organizacja meatingu lekkoatletycznego,
· uczniowie biorą udział w akcjach ekologicznych (sprzątanie świata, pomoc zwierzętom
w schronisku, dokarmianie ptaków), PCK, w spotkaniach z policją,
· uczniowie biorą udział w turniejach i rozgrywkach sportowych w szkole oraz
w olimpiadach specjalnych na terenie województwa i kraju,
· uczniowie reprezentują szkołę w występach na imprezach kulturalnych organizowanych przez inne szkoły, towarzystwa,
· udział grupy tanecznej, teatralnej w różnego rodzaju przeglądach, konkursach, imprezach,
· Szkoła uczestniczy w programach ogólnopolskich: Szkoła w Ruchu, Znajdź Właściwe Rozwiązanie, Nie Pal Przymnie Proszę, Zachowaj Trzeźwy Umysł, Trzymaj Formę, Europejski Kodeks Walki z Rakiem, ARS czyli jak dbać o miłość, Góra grosza,
· Szkoła realizuje autorskie programy profilaktyczne finansowane przez PARPA
· Szkoła realizuje programy współfinansowane przez Unię Europejską.
· Szkoła wspiera rodziców uczniów w procesie wychowawczym poprzez indywidualne spotkania z wychowawcą, pedagogiem i psychologiem oraz zapraszając na uroczystości klasowe i szkolne,
· Szkoła wspiera rodziny uczniów z niższych klas społecznych borykających się z bezrobociem i złą sytuacja materialną,
· W szkole działa świetlica szkolna,
· Szkoła współpracuje z TPDU oraz z innymi instytucjami pozaszkolnymi wspierającymi pracę szkoły i funkcjonowanie rodziny.
Ponadto do zadań wychowawczych szkoły należy:
· Integrowanie wychowawczych działań szkoły i rodziny.
· Diagnozowanie oczekiwań rodziców w stosunku do szkoły.
· Współpraca rodziców w tworzeniu WSO, SPW i SPP.
· Zapoznanie rodziców z obowiązującymi programami, regulaminami, wynikami ankiet, statutem szkoły.
· Włączenie rodziców do rozwiązywania problemów wychowawczych.
· Zindywidualizowanie współpracy i kontaktów miedzy rodzicami a wychowawcami.
· Zrozumienie sytuacji rodzinnej ucznia, pomoc w sytuacjach losowych.
· Pedagogizacja rodziców
· Stwarzanie sytuacji umożliwiającej rozwój kulturalny uczniów poprzez wyjścia do kina, teatru, muzeum, galerii itp.
· Wyzwalanie aktywności dziecka ( czynności samoobsługowe, przygotowanie oraz kulturalne spożywanie posiłków, umiejętność zachowania się w miejscach użyteczności publicznej itp.).
· Prezentacja wytworów i dorobku artystycznego na forum klasy, szkoły, miasta i kraju.
· Organizowanie konkursów mobilizujących do kulturalnego i bezpiecznego zachowania na co dzień.
5. Zadania nauczycieli i wychowawców klas.
Wszyscy nauczyciele zobowiązani są do podejmowania pracy wychowawczej. W swoich działaniach powinni utrzymywać osobowe relacje z uczniami, dostarczać wzorów konstruktywnego stylu życia, pozyskiwać uczniów i rodziców do uczestniczenia w działaniach wychowawczych.
W pracy wychowawczej uwzględnić należy pomoc i wspieranie rodziny w procesie wychowawczym, akceptację rodziców jako osób, które mają decydujący wpływ na wychowanie dzieci, wypracowanie umiejętności planowania, organizowania i prowadzenia ciekawych spotkań z rodzicami oraz innych form współpracy, diagnozowanie potrzeb i trudności uczniów, ich sytuacji rodzinnej, oraz sprawdzanie efektów swojej pracy. Ważne jest także organizowanie sytuacji wychowawczych, w których dziecko aktywnie rozwija wszystkie sfery swojej osobowości, udzielanie uczniom wsparcia w sytuacjach kryzysów osobistych, rodzinnych lub szkolnych, współdziałanie z innymi nauczycielami oraz promowanie idei w zakresie praw dziecka i człowieka.
6. Współpraca szkoły z rodzicami.
i młodzieży, zagrożeń związanych z uzależnieniami, przebiegu rozwoju społecznego,
dostępnych form pomocy specjalistycznej (w ramach spotkań z wychowawcami klas
oraz ogólnych zebrań wszystkich rodziców)
Udostępnianie rodzicom informatorów, poradników i materiałów edukacyjnych
Spośród zasad współpracy z rodzicami istotną rolę odgrywa właściwy obieg informacji, od którego zależy interwencja w złożonych problemach uczniów.
Problemy wychowawcze mogą być zgłaszane:
- na zebraniach klasowych przewodniczącemu trójki klasowej i dalej na forum rady rodziców,
- rodzicom i nauczycielom poprzez radę rodziców na zebraniach trójek klasowych,
- w doraźnych sprawach w pierwszej kolejności wychowawcom, w pilnych sprawach – pedagogowi,
- przez pedagoga rodzicom (rozmowy indywidualne w szkole i rozmowy w domu).
W wyjątkowych wypadkach ignorowania przez rodziców obowiązków opiekuńczych wobec swoich dzieci albo nie reagowania na ich naganne zachowania szkoła kieruje wniosek do Sądu Rodzinnego i Nieletnich.
7. Zadania wychowawcze szkoły i sposoby ich realizacji
Dostosowanie treści i form zajęć.
Wybór przekazywanych wychowankom treści oraz stosowanych form pracy odbywa się zgodnie z ich wiekiem, możliwościami intelektualnymi oraz percepcyjnymi. Podejmowane działania uwzględniają potrzeby danej grupy związane ze stopniem zagrożenia uzależnieniem oraz występującymi aktualnie zachowaniami ryzykownymi. Oceny sytuacji w tym zakresie dokonuje wychowawca klasy / grupy planując pracę wychowawczą i zapobiegawczą wdanym roku szkolnym, uwzględniając informacje uzyskane od innych nauczycieli, wychowawców oraz pedagog Zespołu Szkół Specjalnych dokonując okresowej oceny sytuacji wychowawczej w szkole.
Rok szkolny 2015/16 został ustanowiony Rokiem Otwartej Szkoły. Minister MEN tłumaczy, że otwarta szkoła to taka, która nie zamyka się na kulturę, sztukę, sport i środowisko lokalne.
Ministerstwo kładzie nacisk na:
- wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży,
- dostosowanie kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy,
- rozwijanie kompetencji czytelniczych,
8. Efekty działań wychowawczych.
Pragniemy aby program wychowawczy i profilaktyczny naszej szkoły pomagał w kształtowaniu w naszych uczniach najistotniejszych wartości ludzkiego życia. Zależy nam na tym, aby każdy absolwent naszej szkoły:
· był samodzielny na miarę swoich możliwości,
· był świadomy swojej inności i niepowtarzalności,
· miał poczucie własnej wartości,
· potrafił znaleźć się w różnych sytuacjach życiowych,
· panował nad swoimi emocjami,
· potrafił sam się uczyć,
· posiadał kulturę osobistą, stosował zasady dobrego wychowania,
· świadomie unikał zagrożeń (nikotyna, alkohol, narkotyki, grupy nieformalne),
· dbał o rzeczy własne i innych
· był świadomy swoich praw i obowiązków
· dbał o swoje zdrowie i środowisko naturalne
· szanował dorosłych, młodszych i rówieśników
· potrafił nawiązać kontakt werbalny lub pozawerbalny z otaczającymi go ludźmi,
· znał swoje miasto, region, kraj, kontynent i kulturę stworzoną przez ludzi tam zamieszkujących,
· czuł się Polakiem i Europejczykiem,
9. Ewaluacja Szkolnego Programu Wychowawczego.
Ewaluacja dokonywana będzie na podstawie diagnozy szkoły z uwzględnieniem opinii rodziców, nauczycieli, uczniów i środowiska lokalnego. Ewaluacja dokonywana będzie raz w roku.
Opracowała: pedagog szkolny Strzelczyk Ewa
LP |
ZADANIA |
TREŚCI |
FORMY |
ODPOWIEDZIALNI |
1. |
Kształtowanie u uczniów postaw etyczno – moralnych takich jak: miłość, dobro, prawda |
- propagowanie wartości, a negowanie antywartości, -motywowanie do rozwijania pozytywnych postaw, - odwoływanie się do autorytetów moralnych, |
- pogadanki, dyskusje, prelekcje, spotkania z ciekawymi ludźmi, apele, - przykład nauczycieli, liderów szkolnych - zajęcia czytelnicze w bibliotece - socjoterapia |
- wychowawcy - nauczyciele przedmiotów - opiekunowie gazetki szkolnej - opiekunowie SU - wszyscy pracownicy szkoły
|
2. |
Kształtowanie postaw szacunku wobec symboli narodowych i religijnych |
- wyrażanie szacunku wobec sztandaru, hymnu, godła, flagi, krzyża, - zapoznanie z wielokulturowością religijną, akceptacja i szacunek wobec innych kultur , religii i symboli, - ludzie, których podziwiam, - pamięć o ważnych rocznicach,
|
- apele z okazji świąt narodowych, - apele z okazji świąt kościelnych, - pogadanki w klasach, - lekcje tematyczne,
|
- SU - nauczyciele przedmiotów - pedagog szkolny - wychowawcy - nauczyciel bibliotekarz
|
3. |
Kształtowanie postaw akceptacji wobec odmienności drugiego człowieka, współczucia wobec ludzi chorych, dotkniętych klęską itp. |
- inni ludzie – podobieństwa i różnice; - kształtowanie postaw akceptujących różne aspekty niepełnosprawności, - przełamywanie stereotypów, - solidarność ludzka wobec współczesnych zagrożeń;
|
- wprowadzenie akcji „Pola nadziei”, współpraca z hospicjum, -organizacja meatingu lekkoatletycznego dla szkół specjalnych woj. Śląskie - zbiórki darów na cele charytatywne, - zajęcia tematyczne, - bieżąca pomoc między uczniowska, - socjoterapia |
- wychowawcy, nauczyciele, - pedagog, psycholog - SU - nauczyciele wychowania fizycznego |
4. |
Przygotowanie uczniów do pełnienia w życiu różnych ról społecznych poprzez kształtowanie umiejętności oceny własnego zachowania, uczciwości, rzetelności i sumienności |
- sztuka kulturalnego zachowania - normy w świecie dziecka - preorientacja zawodowa
|
- pogadanki, warsztaty, prezentacje, oraz wycieczki dydaktyczne - spotkania z doradcą zawodowym - prezentacja osiągnięć uczniów, - konkursy, - apele |
- wychowawcy - nauczyciele przedmiotów - pedagog szkolny - psycholog szkolny |
5. |
Kształtowanie pozytywnych relacji interpersonalnych z uwzględnieniem postaw takich jak: koleżeństwo, przyjaźń, życzliwość poszanowanie poglądów i godności własnej oraz drugiego człowieka.
|
- wdrażanie do pojęcia prawa dziecka, prawa człowieka - normy w świecie dziecka - stosowanie kar i nagród zgodnie z obowiązującymi zapisami w statucie szkoły, - kształcenie umiejętności wyrażania myśli, poglądów, opinii, - kształtowanie umiejętności wczuwania się w przeżycia innych osób, - poznanie swoich mocnych i słabych stron,
|
- zaznajomienie uczniów z Konwencją Praw Dziecka, Powszechną deklaracją Praw Człowieka, instytucjami działającymi na rzecz dzieci ( Rzecznik Praw Dziecka) - dyskusje i pogadanki w klasach, -organizacja przedstawień dla najmłodszych, - wychodzenie z przedstawieniami do innych instytucji np. DPS – u - współdziałanie SU - uczniowie klas pierwszych i nowoprzyjęci: zwiedzanie szkoły i jej pomieszczeń, zapoznanie z pracownikami szkoły, - przeprowadzenie lekcji bibliotecznej, - akcja „Cała Polska Czyta Dzieciom”, - zajęcia integracyjne,
|
- wychowawcy - nauczyciele przedmiotów - pedagog szkolny - psycholog szkolny -policja - nauczyciel bibliotekarz - zaproszeni goście |
6. |
Rozwój samorządności uczniów poprzez aktywną działalność w organizacjach szkolnych i środowiskowych. |
- udział uczniów życiu szkoły oraz środowiska, - współpraca z organizacjami społecznymi - uczestnictwo w demokratycznych formach sprawowania władzy Samorządu Uczniowskiego; - podejmowanie innych inicjatyw charytatywnych np.: zbiórka zakrętek – ( pomoc dzieciom niepełnosprawnym), zbiórki dla państw dotkniętych wojną, |
- wybory do Samorządu Uczniowskiego - kreatywna działalność Samorządu Uczniowskiego - działalność Szkolnego Koła PCK |
- opiekunowie SU - opiekunowie koła PCK - wychowawcy, pedagog i psycholog |
7. |
Wdrażanie uczniów do prowadzenia aktywnego i zdrowego trybu życia.
|
- ostrzeganie przed zgubnymi skutkami nałogów -współpraca z lokalnymi organizacjami i instytucjami promującymi sport i zdrowie - organizowanie wycieczek szkolnych - zachęcanie do udziału w zajęciach sportowych pozalekcyjnych - organizowanie spotkań, prelekcji z lekarzem, pielęgniarką, pracownikami poradni, dzielnicowym - organizowanie i udział w zawodach sportowych |
- wycieczki - zawody sportowe - zajęcia pozalekcyjne, koła zainteresowań, - konkursy - gazetki - wystawy - spektakle teatralne, kino - udział w Ogólnopolskich Programach Profilaktycznych: „Zachowaj trzeźwy umysł”, „Europejski Kodeks Walki z Rakiem”, „Trzymaj Formę”
|
- wychowawcy - nauczyciele przedmiotów - pedagog szkolny - opiekunowie gazetki szkolnej - bibliotekarz - nauczyciele WF
|
8. |
Rozwijanie zamiłowań i zainteresowań oraz kształtowanie wrażliwości estetycznej i kulturalnej
|
- kształtowanie wśród uczniów różnych zainteresowań - ukierunkowanie zainteresowań uczniów - rozpoznawanie potrzeb i predyspozycji uczniów |
- udział w różnych formach zajęć pozalekcyjnych, - aktywny udział w zajęciach lekcyjnych - udział w konkursach, olimpiadach, - preorientacja zawodowa, |
- wychowawcy, - nauczyciele, - pedagog, psycholog, |
9. |
Wychowanie prozdrowotne |
- kształtowanie odpowiednich nawyków i przyzwyczajeń, higiena okresu dojrzewania, edukacja seksualna, - zasady prawidłowego żywienia, - aktywność ruchowa, praca i wypoczynek oraz czas wolny, - prawidłowa postawa ciała i czynniki ją warunkujące, - podstawowe zasady udzielania pierwszej pomocy i postępowania w razie wypadku, - kształtowanie sprawności i wytrzymałości fizycznej, nawyków uprawiania sportu, i turystyki
|
- pogadanki, - wizyta w gabinecie ginekologicznym , prelekcja położnej, - pokaz udzielania pierwszej pomocy, - udział w Ogólnopolskich Programach Profilaktycznych: np„Trzymaj formę”, - opieka nad niemowlęciem
|
-wychowawcy, - pedagog szkolny, - pielęgniarki - nauczyciele w-f
|
10. |
Podtrzymywanie i rozwój współpracy z rodzicami jako integralnym partnerem w wychowywaniu ucznia |
- systematyczne informowanie rodziców o postępach w nauce i zachowaniu uczniów, - pozyskiwanie rodziców do pracy na rzecz szkoły, - angażowanie rodziców do współudziału w tworzeniu aktów normalizujących życie szkoły, - udział rodziców w lekcjach otwartych, -informowanie o możliwościach korzystania z pomocy specjalistycznej poza szkołą dla rodziców i członków rodziny, - pedagogizacja rodziców, -organizacja cyklicznych imprez klasowych typu: Dzień Matki. |
- wywiadówki, konsultacje - imprezy klasowe, szkolne - lekcje otwarte - tablice informacyjne, ulotki - rozmowy z pedagogiem szkolnym - zamieszczanie informacji na szkolnej stronie internetowej |
- wychowawcy - dyrektor szkoły - pedagog szkolny - Rada Rodziców
|
11. |
Kształtowanie poczucia przynależności regionalnej, tożsamości narodowej przy jednoczesnym otwarciu na wartości kultury Europy.
|
- rozwijanie i umacnianie tradycji i tożsamości narodowej ( mój dom, rodzina, sąsiedztwo, ojczyzna; moja miejscowość, region, moja „mała ojczyzna”) - poznanie historii, ciekawych ludzi i problemów związanych z naszym regionem, - tworzenie postawy otwartości na kulturę innych krajów Europejskich,
|
- organizacja Śląskiej Biesiady Szkół Specjalnych, - wyjście do muzeum, - spotkania z ciekawymi ludźmi, - udział w akademiach z okazji uroczystości państwowych, regionalnych, kulturowych, - tematyczne gazetki ścienne - udział w imprezach poza szkolnych,
|
- nauczyciele historii, plastyki, muzyki, języka polskiego, edukacji wczesnoszkolnej - opiekunowie gazetki szkolnej - organizatorzy konkursów
|
12. |
Kształtowanie potrzeby dbania o środowisko naturalne i świadomości jego zagrożeń. |
- działalność szkolnego koła ekologicznego, - udział w ogólnopolskich i środowiskowych akcjach ekologicznych - propagowanie ekologicznego stylu życia - uświadamianie zagrożeń ekologicznych i budzenie szacunku do przyrody |
- pogadanki, wystawy - sprzątanie świata - recykling, zbiórka surowców wtórnych - pielęgnacja roślin doniczkowych, ogródka szkolnego,
|
- nauczyciele przyrody, biologii - pedagog szkolny - wychowawcy
|
13. |
Wdrażanie uczniów do dbania o wspólne bezpieczeństwo. Wdrażanie do zachowań chroniących przed działaniem grup zorganizowanych. |
- zapoznanie uczniów z zasadami poruszania się po budynku na wypadek zagrożenia, poznanie drogi ewakuacyjnej i sygnału alarmowego, - alarm próbny, - nauka bezpiecznej i kulturalnej zabawy podczas przerwy międzylekcyjnej i w czasie wolnym od zajęć (bezpieczne ferie zimowe, bezpieczne wakacje) -upowszechnianie zagadnień związanych z wiedzą pożarniczą, spotkanie z przedstawicielami straży pożarnej - spotkanie z przedstawicielami policji - upowszechnianie zagadnień związanych z bezpieczeństwem - upowszechnianie wiedzy dotyczącej ataków terrorystycznych |
- apele, - prezentacje multimedialne, - pogadanki, - gazetki, - konkursy. |
- wychowawca - koordynator ds. bezpieczeństwa - pielęgniarka - dzielnicowy - przedstawiciel straży pożarnej
|
14. |
Wyrabianie nawyków przestrzegania zasad bezpieczeństwa na drodze. |
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym - rozwijanie wyobraźni i zwracanie uwagi na miejsca szczególnie niebezpieczne na drogach naszej miejscowości - przestrzeganie ustalonych reguł i przepisów - nabywanie umiejętności kulturalnego i bezpiecznego zachowania się w środkach masowej komunikacji - poznawanie przepisów ruchu drogowego - uświadamianie uczniom niebezpieczeństwa w czasie zabaw zimowych, letnich i w zabawach wodnych.
Bezpieczeństwo młodego rowerzysty – zdobywanie karty rowerowej: - poznawanie zasad bezpiecznego poruszania się rowerem - zdobywanie umiejętności prawidłowego zachowania się w ruchu drogowym - uświadomienie skutków brawury i nieprzestrzegania przepisów - uświadomienie potrzeby noszenia przez rowerzystę kasku
|
- ćwiczenia praktyczne bezpiecznego zachowania podczas drogi szkoła-dom- rozpoznawanie znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej, - treści związane z bezpieczeństwem podczas zajęć lekcyjnych, - pogadanki na lekcjach wychowawczych, - zajęcia przygotowujące do zdobycia karty rowerowej,
-spotkanie z policjantem nt. „Bezpieczna droga do szkoły”.
|
- wychowawcy klas, - policja - nauczyciele
|
15. |
Podstawowe zasady udzielania pierwszej pomocy i postępowania w trakcie nagłych wypadków oraz zachowań w czasie zagrożenia |
- zapoznanie się z podstawowymi zasadami udzielania pierwszej pomocy - zdobywanie umiejętności w nagłych wypadkach - nabywanie umiejętności powiadamiania odpowiednich służb ratowania medycznego i drogowego
|
- ćwiczenia - wykład - pogadanka - warsztaty - kurs udzielania pierwszej pomocy dla nauczycieli
|
wychowawcy, pielęgniarka, nauczyciele w-f, nauczyciel biologii, - nauczyciel edukacji dla bezpieczeństwa |
16. |
Program Nauki Zachowania - PNZ |
- prowadzenie działań wychowawczych wg PNZ - u |
- rozmowy z wybranymi uczniami, - kontrolne zebrania zespołu nauczycieli, - spotkania z rodzicami, - sprawdzanie postępów uczniów, - motywowanie uczniów do poprawy, - nagradzanie uczniów, |
- pedagog szkolny, - wychowawcy, - nauczyciele |