Szkoła Podstawowa nr 10 wchodzi w skład Zespołu Szkół Specjalnych w Raciborzu, z siedzibą przy ul. Królewskiej 19 i kształci uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego w szczególności ze względu na:
Dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim organizujemy oddziały o liczebności:
· z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim do 16 uczniów
· ze sprzężeniami w oddziałach do 6 uczniów,
· z autyzmem i zespołem Aspergera do 4 uczniów
· z różnymi rodzajami niepełnosprawności do 5 uczniów
Praca z uczniem na podstawie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych
1. Pierwszy etap edukacyjny klasy I-III.
Edukacja jest zintegrowaną całością polegającą na łączeniu różnych rodzajów aktywności uczniów. Forma oceny jest opisowa. Zajęcia w naszej szkole odbywają się w nowoczesnych salach dostosowanych do wieku, potrzeb i zainteresowań dzieci. Uczniowie obserwują, tworzą, zdobywają wiedzę i umiejętności.
Swoje osiągnięcia prezentują na wystawach, konkursach i występach artystycznych.
2. Drugi etap edukacyjny klasy IV-VIII.
Nauczanie odbywa się z podziałem na przedmioty. Zdobyte wiadomości i umiejętności są oceniane oceną cyfrową. Zajęcia techniczne, język niemiecki i informatyka odbywają się w małych grupach. Realizowane programy są dostosowane do potrzeb i możliwości uczniów, a praca na lekcjach jest indywidualizowana. Wszyscy uczniowie objęci są stałymi zajęciami z zakresu kształtowania umiejętności takich jak: rozwiązywanie konfliktów, nawiązywanie pozytywnych relacji, umiejętność odmawiania i przeciwstawiania się naciskom.
Możliwość wydłużania etapów edukacyjnych do 20 roku życia.
· Dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym organizujemy oddziały o liczebności:
· z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym do 8 uczniów
· ze sprzężeniami w oddziałach do 4 uczniów,
· z autyzmem i zespołem Aspergera do 4 uczniów
Praca z uczniem na podstawie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych w zespołach edukacyjno-terapeutycznych
1. Pierwszy etap edukacyjny klasy I-III.
Edukacja jest zintegrowaną całością polegającą na łączeniu różnych rodzajów aktywności uczniów. Forma oceny jest opisowa. Zajęcia w naszej szkole odbywają się w nowoczesnych salach dostosowanych do wieku, potrzeb i zainteresowań dzieci. Uczniowie obserwują, tworzą, zdobywają wiedzę i umiejętności.
Swoje osiągnięcia prezentują na wystawach, konkursach i występach artystycznych.
2. Drugi etap edukacyjny klasy IV-VIII.
Zajęcia prowadzone są przez specjalistów. Ich celem jest pogłębienie wiedzy i rozwój umiejętności szkolnych oraz zdobywanie umiejętności praktycznych niezbędnych do funkcjonowania w środowisku społecznym. Uczniowie objęci są stałą opieką rewalidacyjno-rehabilitacyjną.
3.Nauczane przedmioty to: funkcjonowanie osobiste, zajęcia rozwijające komunikowanie się, zajęcia rozwijające kreatywność, w-f, religia.
4. Zajęcia odbywają się w małych zespołach, w odpowiednio wyposażonych pracowniach, systemem jednozmianowym.
Nad prawidłowym rozwojem uczniów czuwa wychowawca wspierany przez psychologa i pedagoga szkolnego.
Możliwość wydłużania etapów edukacyjnych do 20 roku życia.
· Dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim:
1.Zajęcia dla dzieci , młodzieży i dorosłych do 25 roku życia w grupie do 4 uczestników.
2. Celem zajęć jest wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży, rozwijanie zainteresowania otoczeniem oraz uzyskiwanie niezależności od innych osób w funkcjonowaniu w codziennym życiu
3. Zajęcia obejmują przede wszystkim:1) naukę nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestnika,
2) kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom uczestnika,
3) usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej.4) wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia,5) rozwijanie zainteresowań otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie tego otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu,6) kształtowanie umiejętności współżycia w grupie,7) naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań uczestnika oraz jego udziału w ekspresyjnej aktywności.
4.Zajęcia prowadzone są w oparciu o Indywidualne programy rewalidacyjno-wychowawcze w wymiarze 20 godzin tygodniowo w zespołach lub 10 godzin tygodniowo na zajęciach indywidualnych.
Uczniowie objęci są dodatkowymi zajęciami terapeutycznymi prowadzonymi przez specjalistów (w wymiarze 10-12 h/tydz. na oddział) Są to:
Uczniowie mają możliwość uczestnictwa w:
Zapraszamy wszystkich zainteresowanych na Dni otwarte 31 marca-1 kwietnia 2020r. w godzinach pracy szkoły (8.00-15.00)lub po uprzednim umówieniu telefonicznym w uzgodnionych indywidualnie terminach.
Kandydaci do pierwszej klasy szkoły podstawowej powinni składać następujące dokumenty:
podanie (do pobrania na stronie szkoły), 2 fotografie (formatu legitymacyjnego), orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
Kryteria przyjęć:
O przyjęciu do szkoły podstawowej decyduje dostarczenie odpowiednich dokumentów oraz liczba miejsc
Terminy rekrutacji:
· Termin składania dokumentów :od 15 czerwca do 15 sierpnia każdego roku . Istnieje możliwość przyjmowania uczniów w trakcie roku szkolnego
Zapewniamy:
Jesteśmy szkołą, która:
wpaja wartości ekologiczne i prozdrowotne